Akos Rozmann Mass / Massa (7 CD)
Uitgelicht
|
65,99 |
Naar shop
|
|
67,81 |
Naar shop
|
|
72,92 |
Naar shop
|
Beschrijving
Bol
Ákos Rózmanns Mass bestaat uit twaalf elektroakoestische composities die tussen 1989 en 2004 zijn gemaakt in de studio van de componist en bij EMS in Stockholm. Zoals de meeste composities van Rózmann is Mass een werk van lange vorm met een duur van ongeveer zeven uur. Mass is een enorm fresco van persoonlijke observaties over de twee eerste delen van de katholieke mis, Kyrie en Gloria. Het intens subjectieve perspectief op de teksten van de mis wordt onderstreept door Rózmanns bevriezende beelden - in zijn eigen woorden - 'tropen', d.w.z. meditaties in het Zweeds, Hongaars en Latijn over bepaalde woorden in de missietekst of het verband daarmee. Enkele passages hebben niets te maken met de tekst van de mis: 'Orgelstuk VI' in 'Gloria I' (ook uitgevoerd met de ondertitel Nocturne in zilver en dans) is een soort klaagzang gebaseerd op de zin 'Natten gråter' (de nacht huilt). Het eigenaardige gevoel voor humor van de componist vind je terug in het intermezzo na 'Gloria I' - een gecomponeerde versie van de pauze die gebruikelijk is in Zweedse concertzalen, compleet met botsende koffiekopjes en leeg geklets van het bureaucratische muziek establishment. De overkoepelende formele structuur van Mass is ingewikkeld, waarbij de verschillende delen tegelijkertijd functioneren als onafhankelijke stukken en als delen van subgroepen binnen de hele structuur van het stuk. Als onafhankelijke stukken gaan sommige onder de naam Orgelstuk. Bijvoorbeeld, de drie stukken in het eerste 'Gloria' deel van de mis vormen een andere onafhankelijke compositie genaamd 'Triptykon', voor het eerst uitgevoerd als een apart werk in 1996. In de eerdere delen van de mis wordt een strijd uitgevochten tussen positieve krachten, vertegenwoordigd door de woorden in de tekst van de mis, en negatieve krachten, vertegenwoordigd door verschillende uitdagende geluiden, zoals schamper gelach, geknor, oprispingen, misselijke verstikkings- en braakgeluiden. Eerst sleuren de negatieve krachten de positieve krachten mee in een 'zwart gat' of in zakken. Daarna keren de positieve krachten terug om de resterende delen van 'Gloria' te domineren. Dit formele verhaal wordt genuanceerd door de componist, die in interviews een minder dualistische, meer complexe kijk geeft op het conflict dat centraal staat in de mis. De meest prominente geluidsbronnen in het werk zijn het orgel, een Hongaarse citer en menselijke stemmen. Gedurende het hele stuk is er een vocale groep uit een dorpskerk op Corsica die de Latijnse missieteksten solo en in koor zingt. Andere deelnemers zijn de Schola Gregoriana Holmiae onder leiding van Viveca Servatius, een groep Duitse benedictijner monniken en, in de rol van een soort ceremoniemeester, Thomas Hammar.
Ákos Rózmanns Mass bestaat uit twaalf elektroakoestische composities die tussen 1989 en 2004 zijn gemaakt in de studio van de componist en bij EMS in Stockholm. Zoals de meeste composities van Rózmann is Mass een werk van lange vorm met een duur van ongeveer zeven uur. Mass is een enorm fresco van persoonlijke observaties over de twee eerste delen van de katholieke mis, Kyrie en Gloria. Het intens subjectieve perspectief op de teksten van de mis wordt onderstreept door Rózmanns bevriezende beelden - in zijn eigen woorden - 'tropen', d.w.z. meditaties in het Zweeds, Hongaars en Latijn over bepaalde woorden in de missietekst of het verband daarmee. Enkele passages hebben niets te maken met de tekst van de mis: 'Orgelstuk VI' in 'Gloria I' (ook uitgevoerd met de ondertitel Nocturne in zilver en dans) is een soort klaagzang gebaseerd op de zin 'Natten gråter' (de nacht huilt). Het eigenaardige gevoel voor humor van de componist vind je terug in het intermezzo na 'Gloria I' - een gecomponeerde versie van de pauze die gebruikelijk is in Zweedse concertzalen, compleet met botsende koffiekopjes en leeg geklets van het bureaucratische muziek establishment. De overkoepelende formele structuur van Mass is ingewikkeld, waarbij de verschillende delen tegelijkertijd functioneren als onafhankelijke stukken en als delen van subgroepen binnen de hele structuur van het stuk. Als onafhankelijke stukken gaan sommige onder de naam Orgelstuk. Bijvoorbeeld, de drie stukken in het eerste 'Gloria' deel van de mis vormen een andere onafhankelijke compositie genaamd 'Triptykon', voor het eerst uitgevoerd als een apart werk in 1996. In de eerdere delen van de mis wordt een strijd uitgevochten tussen positieve krachten, vertegenwoordigd door de woorden in de tekst van de mis, en negatieve krachten, vertegenwoordigd door verschillende uitdagende geluiden, zoals schamper gelach, geknor, oprispingen, misselijke verstikkings- en braakgeluiden. Eerst sleuren de negatieve krachten de positieve krachten mee in een 'zwart gat' of in zakken. Daarna keren de positieve krachten terug om de resterende delen van 'Gloria' te domineren. Dit formele verhaal wordt genuanceerd door de componist, die in interviews een minder dualistische, meer complexe kijk geeft op het conflict dat centraal staat in de mis. De meest prominente geluidsbronnen in het werk zijn het orgel, een Hongaarse citer en menselijke stemmen. Gedurende het hele stuk is er een vocale groep uit een dorpskerk op Corsica die de Latijnse missieteksten solo en in koor zingt. Andere deelnemers zijn de Schola Gregoriana Holmiae onder leiding van Viveca Servatius, een groep Duitse benedictijner monniken en, in de rol van een soort ceremoniemeester, Thomas Hammar.
Fnacorigineel album - Verschenen op 27/05/2022
Prijshistorie
* Prijshistorie bevat geen data van Amazon.
Prijzen voor het laatst bijgewerkt op: